Nyaralni.hu, minden, ami nyaralás
nyaralni@utazasparadicsom.hu
Útajánlat kereső
Jobb oldali menü
Madeira - Nem csak az örök tavasz, a napfény és a virágok szigete...
Portugália, Madeira
Repülővel
Időtartam:
További időpontok
Szűrje tovább az árakat dátum, vagy szobatípus szerint:
  • Előző
  • Következő
Leírás
Madeira egy komoly magashegység és egy botanikus kert fantasztikus keveréke, amely tökéletes terepet nyújt a gyalogtúrázóknak. A sziget minden nap más meglepetéssel szolgál: egyszer trópusi gyümölcsöket kóstolhatunk, máskor olyan erdőkben túrázunk, amik Borneó vagy Hawaii legszebb részeit idézik. A túrák helyszínein mintha valamiféle elveszett világ felfedezői volnánk.
Madeirán minden látnivaló, minden kirándulás és program valódi rácsodálkozás.

1. nap
Budapest – Lisszabon – Funchal

Repülés: kora reggel indulunk a budapesti Liszt Ferenc repülőtérről Portugália fővárosába, Lisszabonba. Átszállás után repülünk tovább Madeira szigetére, ahová a déli órákban érkezünk meg.
    Madeira: a Portugáliához tartozó sziget körülbelül Casablancával fekszik azonos földrajzi szélességen. Az Afrika partjaitól 700 kilométerre, az óceán által körbevett Madeira igazi magashegység. A legmagasabb pontja 1862 méter és szinte az egész felszínét szubtrópusi növényzet borítja. A sziget éghajlata igazán kellemes; már tavasszal kora nyári idő fogadja a látogatókat, ami kevés esővel párosul.
    Virágok: Madeira messzeföldön híres az itt élő rengeteg virágról, amiket a korabeli portugál felfedezők hoztak a világ minden tájáról. Módszeresen kiválogatták a legszebb virágfajokat Dél-Afrikától Dél-Amerikáig, majd benépesítették velük az egész szigetet. Tavasztól őszig igazi virágözön fogadja a látogatókat; a kertekben és a házak előtt mikulásvirágok, mimózák, papagájvirágok, rododendronok, jacarandák, begóniák, liliomok, dáliák és jázminok burjánzanak, de még az országutakat is jókora, színes hortenziabokrok szegélyezik.

Funchal:
a repülőterén beszállunk a ránk várakozó autóbuszba és a szállásunkra utazunk. A célunk Funchal, a sziget központja és legnagyobb városa, amely a napsütötte déli parton helyezkedik el. Szűk és meredek utcákon közelítjük meg az apartmanjainkat, amikhez a remek kilátás mellett egy kellemes medence is tartozik. Ezen a szálláson fogjuk eltölteni az utazásunk összes, azaz mind a nyolc éjszakáját. A délutánt pihenéssel és Funchal szabadprogram keretében történő felfedezésével tölthetjük.
    Szállás: apartman.

2. nap
Funchal – Ribeira Seca – Boca do Risco – Larano – Porto Da Cruz – Guindaste kilátópont – Funchal

Gyalogtúra a Boca do Risco kilátópontba: a Madeirával való ismerkedésünket egy látványos gyalogtúrával kezdjük. Autóbusszal a sziget északkeleti részén található Ribeira Seca kisvárosába utazunk, ahonnan gyalog folytatjuk utunkat. A célunk először egy kilátópont, ahová egy szép erdei ösvény vezet. Már ezen a szakaszon megismerkedünk a levadákkal, azokkal a mesterséges vízelvezető csatornákkal, amik Madeira szigetét érhálózat-szerűen szövik át. A 350 m magas Boca do Risco kilátópontból feltárul előttünk a sziget észak-keleti partvonala. Innentől a több száz méter magas tengerparti sziklák tetején illetve oldalában túrázunk, miközben végig páratlan panorámában gyönyörködhetünk. Kilométereken keresztül láthatjuk az alattunk húzódó sziklás tengerpartot. Folyamatosan ereszkedve nemsokára áthaladunk Larano településén egészen Porto Da Cruz kisvárosába, ahol véget ér mai gyalogtúránk. Táv: 10 km, szint: fel 250 m, le 400 m, a túra nehézsége: . Eltöltünk a városban egy kis időt, ami alatt beülhetünk egy késői ebédre vagy fürödhetünk egyet az Atlanti-óceán melletti medencében.
    Guindaste kilátópont: a délután hátralévő részében felkeressük a Guindaste kilátópontot, ahonnan kitűnően látszik a Grocha da Gale hatalmas hegytömbje egy pazar vízeséssel.
    Funchal: a túra után visszautazunk a szállásunkra, ahonnan szabadprogram keretében indulva felfedezhetjük Funchal bárokkal és éttermekkel teli bohém negyedét.
    Szállás: apartman, étkezés: reggeli.

3. nap
Funchal – Monte – Funchal

Városnézés Funchalban: a napunk első felében alaposan megismerkedünk Madeira központjával, Funchallal. A szállásunkról lesétálunk a belvárosba, ahol az első látnivalónk a piac, Madeira egyik első számú nevezetessége. A halpiac is érdekes, de számunkra mégis a gyümölcspiac tartogat számos meglepetést. Négy földrész gyümölcsei és ezek helyi változatai teremnek a szigeten, amiket kedvünkre kóstolgathatunk az árusoknál. Több mint tíz féle maracuja, annóna, pawpaw, ananász-banán, guava azok a gyümölcsök, amik ismeretlenek számunkra, de megtaláljuk itt a többi egzotikus gyümölcs helyi változatait is. A piac után végigsétálunk Funchal főutcáján, megnézzük a Katedrálist, majd betérünk a Blandy Wine House-ba, a sziget leghíresebb pincészetébe. Megismerkedünk a különleges technikával készülő madeirai borokkal és természetesen meg is kóstoljuk ezeket. Elsétálunk a Sao Francisco Parkba, amely a legjobb botanikus kertekkel is felveszi a versenyt. A különleges virágokon kívül számos szubtrópusi, trópusi növényt is láthatunk itt a világ minden tájáról. A városnéző sétánkat Funchal tengerpartján, a kikötő mentén folytatjuk egészen a Monte kisvárosába induló felvonó alsó állomásáig. Ezután szabadprogram keretében bejárhatjuk a Zona Velha bohém negyed keskeny utcáit, ahol helyi képzőművészek színes festményekkel láttak el rengeteg ajtót és tűzfalat.
    Monte: egy fakultatív program keretében megismerkedhetünk a Funchal fölött épült Monte kisvárosával, ahová felvonóval juthatunk el. Az első látnivalónk a plébániatemplom, ahol az utolsó magyar király, IV. Károly nyugszik. A templom mellett említést érdemel az innen látható gyönyörű panoráma, valamint Monte hangulatos főtere. Végigjárhatjuk a hatalmas kiterjedésű Palace Botanikus Kertet és ha kedvünk tartja, kipróbálhatjuk a tobogán nevű, fura „szánkót˝, amit két helyi férfi irányít lefelé a meredek utcákon. A programok végén kétféle felvonóval indulhatunk le Monte kisvárosából attól függően, hogy közvetlenül a szállásunkra vagy Funchal óvárosába igyekszünk.
    Szállás: apartman, étkezés: reggeli.

4. nap
Funchal – Cabo da Girao – Rabacal menedékház – Risco-vízesés – 25 forrás – Funchal

Cabo da Girao kilátópont: miközben a mai egész napos túránk helyszíne felé utazunk, megállunk a Cabo da Girao kilátónál. A nemrégiben épült kilátóterasz különlegessége a szakadék fölé kinyúló üvegpadló, amin keresztül valóban a lábaink alatt láthatjuk a 600 méteres mélységet. A sziget déli partvonalának egy részét figyelhetjük meg innen.
    Gyalogtúra a Paul de Serra felföldön: egy nagyon látványos útvonalon kapaszkodunk fel a buszunkkal az 1200-1400 méteres átlagmagasságú Paul de Serra felföldre. Ezt a vidéket gyakran borítja köd, ami misztikus hangulatot kölcsönöz a fennsíknak. Az 1290 m magasan fekvő Casa Carga parkolóból gyalog folytatjuk utunkat. Először egy aszfaltúton lefelé indulunk a Rabacal menedékházig (1065 m), ahonnan – immár túraösvényen – hamar elérjük a lenyűgöző hatású, 120 m magas Risco-vízesést. Egy vízelvezető levada mellett túrázunk tovább, ami a legtöbb esetben számunkra szintemelkedés nélküli utat jelent. A növényzet elképesztően buja, már-már a trópusi erdőket idézi. A következő állomásunk a 25 Forrás elnevezésű vízesés, ami egy szűk völgykatlanban zúdul alá. A függőleges sziklákat mohák és páfrányok fedik, a zuhatag vize pedig egy kis lagúnában gyűlik össze. Ezután ismét egy levada, majd egy meredek erdei út következik túránk következő szakaszáig. A madeirai túraösvények egészen különlegesek. Már a levadák mellett vezető gyalogösvények is egyedülállóak, de ami ezután következik, az minden várakozásunkat felülmúlja. A levada-építő mesterek ugyanis amikor egy hegy állta útjukat, egyszerűen átfúrták azt. A levadák olykor tehát a hegyek gyomrában vezetnek. Ezek a keskeny és alacsony alagutak néha csak néhány méter hosszúak, olykor azonban több kilométeresek. A mai túránk további része két ilyen alagúton vezet keresztül; az első 1,7 km, a második 800 m hosszú. A nyílegyenesen futó alagutakban semmilyen világítás nincs, magunknak kell világítanunk. Az alagutak szélessége épp csak akkora, hogy a vízelvezető csatorna mellett egy túrázó elférjen, a magasságuk pedig 2-2,5 méter körüli. Annyira egyenes az alagutak vonalvezetése, hogy a távolban látható apró világító pontocska az alagút másfél kilométerre lévő végét jelzi. Miután sikeresen átkeltünk a földalatti levadákon, visszaérkezünk a Rabacal menedékházhoz, ahonnan aszfaltúton gyaloglunk vissza a buszunkhoz. Táv: 14 km, szint: fel 530 m, le 530 m, a túra nehézsége: . A túra után a szállásunkra utazunk, ahol a nap hátralévő részét akár a medence partján is tölthetjük.
    Szállás: apartman, étkezés: reggeli.

5. nap
Funchal – Pedras – Queimadas – Caldeirao Verde – Inferno – Funchal

Inferno gyalogtúra: ezúttal az utazásunk leglátványosabb helyszínére látogatunk, egy olyan erdőbe, amelyről szinte alig hihető, hogy Madeira szigete rejti. A szállásunkról a 870 m magas Pedras parkolóba utazunk, ahonnan gyalog folytatjuk utunkat. Fejlámpának és vízhatlan ruházatnak mindenképpen lennie kell nálunk. Egy gyönyörű, lombhullató erdőben indulunk útnak, ahol szintemelkedés egyáltalán nem nehezíti az utunkat, mivel ez a túraösvény is egy levada mentén halad. A széles ösvényünk egészen a Queimadas nevű pihenőhelyig tart, majd az útvonalunk jóval keskenyebbé, sziklássá és kissé csúszóssá válik. Több helyen is kitett szakaszokon túrázunk, ezért ezt a túrát nem ajánljuk tériszonyosoknak. A természet, ahol járunk egyszerűen fantasztikus; a növényzet sűrűsége az őserdei dzsungeleket idézi. Hatalmas, öreg fák, mohás sziklák, számtalan csobogó hegyi patak, barlangszerű szurdokvölgyek, felfoghatatlan méretű vízesések és titokzatos alagutak jellemzik az egész napos túránkat. Néhány jókora zuhatag az ösvényünk mellé vagy részben az ösvényünkre hullik, így előfordulhat, hogy vizesek leszünk. Az élettel teli erdő túlzás nélkül a Jurassic Park vagy a Gyűrűk ura című filmek legszebb erdei jeleneteit idézi. Olykor mohával borított hidakon kelünk át, de egyes helyeken kőről kőre ugorva keresztezhetünk egy-egy patakot. Ráadásul ahogyan a túránk céljáig haladunk, egyre több titkot fedezhetünk fel. Egyre csak szűkülnek a völgyek, egyre magasabb vízesésekkel találkozunk és egyre több alagúton kelünk át. A vízesések közül az egyik legnagyobb a Caldeirao Verde, ami legalább 150 m magas. A zuhatag előtt állva a saját szemünkkel győződhetünk meg arról, hogy Madeira bizony a vízesések földje. A legtöbb túrázó csak eddig a pontig jön, mi azonban folytatjuk utunkat a levadák mentén. Mintegy kétszáz lépcsőfokon felkapaszkodunk egy felső levadához, ami legalább annyit fut sötét alagutakban, mint a hegy oldalában. Közben bepillanthatunk a Ribeira Grande folyó völgyébe, ahol a párás erdők Borneó vagy Hawaii erdőségeit idézik. Túránk célja az Inferno (magyarul Pokol) nevű hely, ahol egy lefényképezhetetlen, szűk és félhomályos sziklaszurdokban, hatalmas robajjal zubog egy hegyi folyó, miközben több, bivalyerős sodrású vízesést alkot. Már-már követhetetlen, hogy melyik vízesés melyik patakot táplálja és az egyik helyen eltűnt hegyi folyó melyik szurdokban bukkan föl ismét. Mi ezt a csodát szűkös kilátópontokból és alagutak sziklába vájt ablakaiból láthatjuk. Az Inferno két további vízesést is rejt, amelyek egy-egy félköríves sziklafalon zúdulnak alá legalább 150 méteres magasságból. Láthatjuk továbbá egy 5 km hosszú alagút bejáratát, mi azonban – miután valamelyest beteltünk a látvánnyal –, elindulunk visszafelé. Ugyanezen az útvonalon fogunk vissza is túrázni, így az útvonal minden szépségét újra láthatjuk. Táv: 22 km, szint: fel 350 m, le 350 m, a túra nehézsége: . Késő este érkezünk vissza Funchal városába, a szállásunkra.
    Szállás: apartman, étkezés: reggeli.

6. nap
Funchal – Sao Vicente-barlang – Sao Vicente – Porto Moniz – Farol – Paul do Mar – Funchal

Sao Vicente-barlang: egész napos körutazásra indulunk Madeirán, amelynek során először a Brava folyó gyönyörű völgyében észak-déli irányban átszeljük a szigetet. Ezután érkezünk a Sao Vicente-barlanghoz, amelynek különlegessége, hogy nem a jóval gyakoribb karsztbarlangok családjába tartozik, hanem a vulkanikus módon kialakult barlangok közé. Körülbelül egy órás látogatást teszünk a meglepően nagyméretű lávabarlangban, amit szépen kiépítettek és kivilágítottak a látogatóknak. Egy érdekes meglepetést is tartogat számunkra a lávabarlang, de erről többet a helyszínen! A túra nehézsége: .
    Sao Vicente: a barlanglátogatás után megismerkedünk Sao Vicente kisvárosával, amely az egyik legszebb település Madeirán.
    Porto Moniz: dél körül érkezünk Porto Moniz településére, ahol többféle program közül is választhatunk. Tehetünk egy sétát a vízparti sétányon, megnézhetjük az Atlanti-óceán élővilágát bemutató Akváriumot, úszhatunk egyet az óceán menti medencék egyikében vagy megebédelhetünk egy étteremben.
    Farol fok: délután Madeira legnyugatibb pontjára, a Farol fokhoz és az ott álló világítótoronyhoz utazunk. Először egy 410 m magas kilátópontból láthatjuk, hogyan csapdossák az Atlanti-óceán hullámai a sziget partjait, majd átsétálunk a 360 m magasan álló világítótoronyhoz, ahonnan kitűnően láthatjuk Madeira nyugati partvonalát. A túra nehézsége: .
    Paul do Mar: a települést egy olyan látványos úton közelítjük meg, amit előszeretettel szoktak beiktatni rally-versenyek útvonalába is. Késő délután érkezünk az óceánparti Paul do Marba, ami Madeira szörföseinek a központja. Felkeressük a kedvenc mojito-bárunkat, ahol egy itallal a kézben csodálhatjuk az óceánt. A nap végén visszautazunk a szállásunkra.
    Szállás: apartman, étkezés: reggeli.

7. nap
Funchal – Pico Arieiro (1810 m) – Abrigo menedékház (1780 m) – Pico Ruivo (1862 m) – Teixeira (1592 m) – Ribeiro Frio – Funchal

Gyalogtúra a Pico Ruivo csúcsra: újabb gyalogtúra következik a programunkban; ezúttal Madeira legmagasabb hegycsúcsának meghódítása a célunk. Ehhez először 1810 méteres magasságba utazunk, a Pico Arieiro csúcsra, amely a harmadik legmagasabb pont a szigeten. Gyorsan körbenézünk az itteni látogatóközpontban, majd útnak indulunk egy csodálatos panorámát ígérő gyalogösvényen. Az útvonal nemsokára olyan kitett, de jól kiépített és biztonságos szakaszokat érint, amiket tériszonyosoknak egyáltalán nem ajánlunk. Olykor függőleges hegygerincek keskeny tetején (az ösvény két oldalán korlát véd minket), olykor pedig a hegyek oldalába bevájt gyalogúton túrázunk. Természetesen itt is előfordulnak a madeirai gyalogtúrák jellegzetességei, az alagutak, amiken keresztül pár perc alatt átjuthatunk egy-egy hatalmas hegytömb másik oldalára. Az ösvény végig csodás kilátást nyújt, hiszen alattunk több száz méteres mélységbe láthatunk le, felettünk pedig Madeira legmagasabb csúcsai trónolnak. Ha ködös, kissé felhős az idő, csak még misztikusabbnak, még hihetetlenebbnek láthatjuk az elénk táruló panorámát. Hamarosan megérkezünk az 1780 m magasan épült Abrigo menedékházhoz, ahol megpihenünk. A ház közvetlenül az 1862 m magas Pico Ruivo csúcs alatt áll, így már csak pár perc kell, hogy elérjük Madeira legmagasabb hegycsúcsát. Teljes körpanoráma fogad minket; tiszta időben beláthatjuk szinte az egész szigetet. Miután beteltünk a látvánnyal, visszatérünk a menedékházhoz, majd folytatjuk túránkat immár végig lefelé. A túránk az 1592 m magas Teixeira nevű parkolóban fog véget érni, ahol a buszunk már várakozik ránk. Táv: 8 km, szint: fel 650 m, le 800 m, a túra nehézsége: .
    Ribeiro Frio: a napnak még nincs vége, mert a túra után felkeressük a Ribeiro Frio pisztrángtelepet, ahol először megnézzük, hogyan is tenyésztik Madeirán az ízletes halakat, majd betérünk az itteni, legendás hírű étterembe. A vacsora után visszautazunk a szállásunkra.
    Szállás: apartman, étkezés: reggeli.

8. nap
Funchal – Szent Lőrinc-félsziget – Funchal

Gyalogtúra a Szent Lőrinc-félszigeten: utazásunk utolsó, félnapos kirándulására kerül sor. A Madeira északkeleti részén található Szent Lőrinc-félsziget bejáratához utazunk, ahonnan egy néhány órás túrára indulunk. Azonnal szembetűnik, hogy ez a legszárazabb része Madeirának, ahol nincsenek kiterjedt erdőségek, csak füves vagy kopár hegyoldalak és meredeken a tengerbe szakadó sziklafalak. A félsziget magasabb részeiről körbetekintve láthatjuk mindkét oldalt az óceánt, sötét, vulkanikus sziklákat és megközelíthetetlen tengeröblöket. A túránk célja egy kilátópont, ahonnan vadregényes panoráma tárul elénk. Némi pihenést követően egy részben eltérő útvonalon túrázunk vissza a buszunkhoz. Táv: 8 km, szint: fel 500 m, le 500 m, a túra nehézsége: .
    Funchal: a délutánt szabadprogram keretében Funchal városában tölthetjük. Felkereshetjük a már megismert városrészeket, az óceánparti sétányt, a városközpontot, a bohém hangulatú óvárost vagy valamelyik egzotikus parkot. Remek alkalom kínálkozik arra, hogy a piacon különleges gyümölcsöket vásároljunk vagy bármilyen más meglepetést hozzátartozóink számára. A nap végén mindenki egyénileg sétálhat vissza a szállásunkra.
    Szállás: apartman, étkezés: reggeli.

9. nap
Funchal – Lisszabon – Budapest

Repülés: kora reggel Madeira nemzetközi repülőterére utazunk, ahonnan először Lisszabonba repülünk, majd onnan Budapestre. Kora délután szállunk le a Liszt Ferenc repülőtéren.
    Étkezés: reggeli.

A gyalogtúrák nehézsége

Az utazás több gyalogtúrát is tartalmaz, de ezek közül fizikálisan egyik sem túlságosan nehéz. A legtöbb madeirai túraösvény jellemzője, hogy levadák, azaz vízelvezető csatornák mentén vezetnek, emiatt még a több kilométer hosszúságú útvonalak sem tartalmaznak jelentős szintemelkedést. Persze nem csak levadák mentén túrázunk, de egy kivétellel egyik gyalogtúránk sem tartalmaz jelentős szintemelkedést. Ez az egy kivétel a Pico Ruivo csúcsra vezető túra, amit viszonylag csekély távolság, de hosszabb emelkedők és ereszkedések jellemeznek.
    A túrák átlagosan sportos erőnléttel könnyedén végigjárhatóak, hiszen a legtöbb túrán sem a távolság, sem a szintemelkedés nem túl jelentős.
    A maderiai túrák nehézsége máshol keresendő. Az ösvények sokszor keskenyek és kitettek, meredek hegyoldalak oldalában vezetnek. A korláttal védett túraösvények sokszor kisebb-nagyobb szakadékok mentén húzódnak, ahol a gyaloglást még az olykor sziklás és nedves, csúszós terep is nehezíti. A gyakorlott és tériszonytól mentes túrázók számára mindez nem jelent különösebb nehézséget, de azok számára, akik tériszonytól szenvednek, szinte egyik gyalogtúránk sem ajánlott! A tériszony mellett további kizáró ok a megfelelő lépésbiztonság és mozgáskoordináció hiánya. Azok számára sem ajánlottak továbbá a túrák, akik nem bírják a bezártságot, hiszen számos alkalommal olyan alagutakon kelünk át, amik csak 2-2,5 m magasak és 2 m szélesek. A leghosszabb alagút 1,7 km!
    Tehát mégegyszer: a tériszony, a klausztrofóbia valamint bármilyen szív- és érrendszeri, mozgásszervi betegség kizáró okok a madeirai gyalogtúrák során.
    A túrák nehézségét ötös skálán adjuk meg.

Szükséges felszerelés

Öltözet: magasszárú túrabakancs és váltás túracipő (arra az esetre, ha a bakancsunk esetleg elázna), strapabíró túraöltözet, meleg túraruházat, polárdzseki, lélegző anyagból (pl. Gore-Tex) készült esőkabát és esőnadrág, fürdőruha. Olyan ba­kancs­ban gye­re, amit már rég­óta hasz­nálsz. Ha új ba­kan­csod van, a tú­ra előtt já­rasd be, ne­hogy az uta­zás alatt tör­je fel a lá­bad!
    Túrafelszerelés: kisméretű hátizsák a napi kirándulásokhoz, kulacs, elemlámpa, papucs, napszemüveg, baseball sapka vagy kendő napszúrás ellen, esetleg túrabot.
    Külön kiemeljük a megfelelő fejlámpa (elemlámpa) jelentőségét, hiszen a túrákon több alkalommal, hosszú és kivilágítatlan alagutakon haladunk át. Mindenképpen hozz magaddal pótelemeket is!

Szállás

Utazásunk összes éjszakáját egyetlen helyszínen, Funchal városában, 2 fős apartmanokban töltjük.
    4 tagú család jelentkezése esetén (a szállás kapacitásától függően) 4 fős apartmanban is lehetséges az elhelyezés - ebben az esetben a részvételi díjból 10.000 Ft/fő kedvezményt biztosítunk.
    Az apartmanokhoz külön konyhasarok tartozik, amik felszereltsége: elektromos főzőlap, hűtőszekrény, edények, tányérok és evőeszközök. A fürdőben van hajszárító és törölközők is járnak a szálláshoz.
    Az apartmanokhoz egy óceánra néző erkély vagy egy kertkapcsolatos terasz is tartozik.
    A szállásunkhoz egy medence és egy klubszoba is tartozik, továbbá wifin keresztül minden apartmanból elérhető az internet.

Étkezés és ivóvíz

A részvételi költség tartalmazza minden nap a reggelit. Mivel a szállásunknak nincs külön étterme vagy reggeliző helyisége, ezért a reggelit egy kis kosárban kapjuk meg minden reggel az apartmanunk ajtaja előtt.
    Ebédre a legtöbb nap szendvicseket érdemes csomagolni, amiket a túrák során tudunk elfogyasztani. Egy-egy nap tudunk étteremben is étkezni; ezeket a napokat a túravezetőink mindig előre jelzik. A túrákra mindenképpen vigyünk magunkkal műzli-, csokoládé- vagy energiaszeleteket.
    Vacsorázni az apartmanjainkban vagy Funchalban tudunk. A szállásunktól néhány száz méterre található egy-két étterem. Egy átlagos vacsora ára kb. 15-20 €.
    Madeirán iható a vezetékes víz, de több helyen vásárolhatunk palackozott ivóvizet is. Más­fél li­ter ivóvíz ára: 1-2 €.

Időjárás

Az utazáshoz a tavasztól őszig terjedő időszak ideális. A hőmérséklet napközben 24-28 °C körüli, amit napsütésben még melegebbnek érzünk. A magasság növekedésével csökken a hőmérséklet; a szűk szurdokvölgyekben, a magas csúcsokon vagy az alagutakban csak 15-20 °C várható.
    Utazásunk időpontjában tartós esők nem valószínűek, de egy-egy rövid zápor a hegyekben előfordulhat.

Idő­el­to­ló­dás

+1 óra.

Kommunikáció

A hivatalos nyelv a portugál, de angolul és németül sokan beszélnek.
    A szállásunk teljes területén wifin keresztül érhető el az internet.
Ár információk
A részvételi költség tartalmazza:

-    Az utazást autóbusszal.
-    8 éjszaka szállást kényelmes apartmanokban, Funchal városában.
-    8 reggelit.
-    A túravezetést.

A részvételi költség nem tartalmazza:

A repülőjegyet és a repülőtéri illetéket.
    A további étkezést.
    A belépők és fakultatív programok árát.
    A biztosításokat.

Repülőjegy

Budapest-Funchal oda-vissza repülőjegy illetékkel: 178.900 Ft

Biztosítás

Kombinált útlemondási, betegség-, baleset- és poggyászbiztosítás: 27.280 Ft
    Betegség-, baleset- és poggyászbiztosítás: 10.530 Ft
    Útlemondási biztosítás: 20.935 Ft

Létszám: 15-25 fő.
    Hiányzás a munkahelyről: 5 nap.
    Repülési útvonal: Budapest-Lisszabon-Funchal és vissza (TAP Portugál Légitársaság)